Etäyhteydellä ja etäkokouksilla voidaan järjestää yhteydenpito eri osallistujien kesken paikasta riippumattomasti.

Zoom

 

  • Käynnistä Zoom Windowsin käynnistä-valikosta
    (vasen alakulma/Windows-logo)
  • Kirjaudu kohdasta: Sign in ja Sign in with SSO
  • Kirjoita avautuvaan ikkunaan: utu ja paina Continue
  • Avaa uusi kokous kohdasta: New Meeting
  • Valitse ja hyväksy avautuvat audio-asetukset (Join with Computer Audio)
  • Kutsu kokoukseen mukaan henkilöitä Invite-valikon kautta
  • Luo uusi kokouskutsu (Default email) tai kopioi valmis kokouslinkki (Copy URL/Copy Invitation) leikepöydälle
  • Lisäohjeita Zoom-ohjelmiston käyttöön (intranetissä, vaatii kirjautumisen).

Teams

Kuvassa tietokoneen näyttö, jossa Microsoft Teams-logo, tarvittavat välineet kuten mikrofoni, headset-kuulokkeet sekä webkamera

Kokouksen järjestäminen edellyttää Teams-sovellusta.

  • Avaa Microsoft Teams -sovellus
  • Mene yliopiston Outlook kalenteriin
  • Klikkaa kokousajankohtaa. Nyt pitäisi aueta lomake, jonka täyttämällä saat kokouksen kutsuttua koolle. Huom. kokouksen oletuspituus on puoli tuntia. Jos kokous on sitä pidempi, joudut säätämään päättymisajankohtaa.
  • Kirjoita otsikko, valitse osanottajat alkamalla kirjoittaa heidän nimiään. Jos kyseessä on uusi henkilö systeemissä, kirjoita hänen sähköpostiosoitteensa kokonaan.
  • Täytä muutkin kentät ja kirjoita halutessasi viesti.
  • Lähetä kutsu

Echo360

Echo360

 

  • Käynnistä luentosalin esitystekniikka kosketuspaneelista
  • Valitse kieli
  • Valitse kosketuspaneelista projektori 1 käyttöön
  • Valitse ohjelmalähde (Sali-PC suositeltavin)
  • Kytke pöytämikrofonit päälle mikrofonin juuresta
    (vihreä valo = ON-tila)
  • Kytke tarvittaessa langattomat mikrofonit käyttöön (lisää liikkuvuutta)
  • Tilaisuuden tallennus tapahtuu muutoin automaattisesti
  • Lisäohjeita Echon käyttöön (intranetissä, vaatii kirjautumisen)
  • Huom. Echo-videoiden teko ei onnistu MAC-koneilla.

Skype for Business

Skype for Business

 

  • Käynnistä Skype for Business Windowsin käynnistä-valikosta
    (vasen alakulma/Windows-logo)
  • Aloita uusi kokous valitsemalla Skype-ohjelmiston oikeasta yläreunasta rattaan kuvan viereisestä nuolivalikosta kohta: Meet now
  • Valitse ja hyväksy avautuvat audio-asetukset (Join Meeting Audio) painamalla: OK
  • Kutsu kokoukseen henkilöitä Participants-valikon kautta (vasen yläkulma)
  • Kokouksen linkin voi jakaa erikseen (kolme pistettä -valikko/oikea alakulma) kohdasta: Meeting Entry Info
  • Lisäohjeita Skype for Business-ohjelmiston käyttöön (intranetissä, vaatii kirjautumisen).