Tilakohtaiset ohjeet

Jos et löytänyt sivuilta hakemaasi ohjetta tai ratkaisua, voit katsella ja ladata PDF-muodossa tilakohtaisia ohjeita täällä.

Kuvaongelmat

  • Miksi kuva ei näy?
    • Tarkista että tarvittavat laitteet ovat päällä
    • Varmista että näytöstä on oikea kuvanlähde valittuna
    • Jos tilassa on kuvanjakaja tai ohjauspaneeli, varmista että valittuna on oikea kuvalähde (Input)
    • Tarkista kuvalähteen kytkennät.

 

  • Mitä tarkoittaa Windowsin ruudunjakovalikossa (WIN+P) kohta ”Duplicate”?
    • Duplicate toistaa tietokoneen työpöydän näkymän sellaisenaan toiselle (esim. tilan) näytölle.

 

  • Mitä tarkoittaa Windowsin ruudunjakovalikossa (WIN+P) kohta ”Extend”?
    • Extend on työpöydän laajennus, jota käytetään yleensä jos halutaan esimerkiksi toistaa eri kuvaa kannettavan näytöllä kuin tilan näytöllä. Voidaan käyttää myös jos halutaan näyttää eri kuvia useammilla näytöillä tai kun on enemmän kuin kaksi.

Ääniongelmat

  • Miksi ääni ei kuulu tai se kuuluu väärästä laitteesta?
    • Tarkista että tarvittavat laitteet ovat päällä
    • Tarkista että tietokoneen äänenvoimakkuus ei ole mykistetty tai liian alhainen
    • Jos tilassa on kuvanjakaja tai ohjauspaneeli, varmista että valittuna on oikea kuva-/äänilähde (Input/Line-in)
    • Tarkista äänilähteen kytkennät ja että haluttu äänentoistolaite on valittuna tietokoneella

 

    • Äänentoistolaitteen valinta tietokoneella:
      • Ääniasetukset – Windows
        • Klikkaa äänenvoimakkuus-painiketta tehtäväpalkin oikeasta reunasta
          • Klikkaa aukeavan valikon oikeasta yläkulmasta nuolta
          • Valitse aukeavasta valikosta haluttu äänentoistolaite
      • Ääniasetukset – Mac
        • Klikkaa äänenvoimakkuus-painiketta valikkorivillä
          • Valitse aukeavasta valikosta haluttu äänentoistolaite
        • Mikäli äänenvoimakkuuspainiketta ei ole valikkorivillä, avaa Järjestelmäasetukset
          • Valitse Ääni ja klikkaa Äänilähtö -välilehteä
          • Valitse haluttu äänentoistolaite.

 

  • Miksi mikrofoni ei toimi?
    • Tarkista että mikrofoni ja sen vastaanotin ovat päällä
      • Tarkista, että mikrofonin tai sen vastaanottimen paristot tai akut eivät ole loppu
    • Tarkista tilan ohjauspaneelista tai mikseristä että valittuna on oikea äänilähde (Mic-in)
      • Varmista että mikrofoni ei ole mykistetty ja äänenvoimakkuus on säädetty oikein
    • Tarkista mikrofonin kytkennät.

 

  • Miksi ääni särisee, kohisee tai kiertää?
    • Mikrofonin äänen särinä saattaa johtua heikoista tai viallisista kytkennöistä tai kaapeleista joko mikrofonissa tai kaiuttimissa
      • Tarkista mikrofonin kytkennät ja tarvittaessa ota yhteys Helpdeskiin
      • Tarkista että mikrofonin äänenvoimakkuus ei ole liian kovalla
    • Mikrofonin kohina saattaa johtua liian suuresta vahvistustehosta
      • Esiintyjää voi pyytää pitämään mikrofonia lähempänä itseään, jolloin ei tarvita niin suurta vahvistusta
    • Mikäli mikrofonin ääni kiertää
      • Suuntaa mikrofoni poispäin kaiuttimista
      • Tarkista ettei mikrofoni ole liian lähellä kaiuttimia
      • Varmista ettei tilassa ole muita aktiivisia mikrofoneja (esim. kannettava tietokone etäyhteyksissä)
      • Esiintyjää voi pyytää pitämään mikrofonia lähempänä itseään, jolloin ei tarvita niin suurta vahvistusta.